Te weinig loon ontvangen UberEATS Voorbeeld Formulier

Via Jos:

hieronder een voorbeeld brief/mail onjuiste loonbetaling – ingebrekestelling:

Naam werknemer]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E‑mailadres]
[Telefoonnummer]

[Naam uitzendbureau]
[Adres]
[Postcode en plaats]

[Datum]

Betreft: Onjuiste loonbetaling – ingebrekestelling (ABU‑cao)
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij stel ik u formeel in kennis van het volgende.

Over de periode [periode invullen] heb ik een onjuist en te laag loon ontvangen. Ondanks mijn eerdere meldingen is dit nog niet gecorrigeerd. U heeft mij verwezen naar de inlener, maar ik wijs u erop dat u als uitzendwerkgever volledig verantwoordelijk bent voor correcte en tijdige loonbetaling, ongeacht de informatievoorziening of administratie van de inlener.

Werkgeversverantwoordelijkheid (BW + ABU‑cao)
Op grond van artikel 7:616 BW bent u verplicht het loon op de overeengekomen tijd en in de juiste hoogte te voldoen.

De ABU‑cao bevestigt dat het uitzendbureau de werkgever is en verantwoordelijk blijft voor correcte toepassing van het loon, het loongebouw, toeslagen, reserveringen en overige arbeidsvoorwaarden.

De werknemer heeft geen contractuele relatie met de inlener. Verwijzen naar de inlener is daarom juridisch onjuist en wordt niet geaccepteerd.

1. Geen geldige reden voor niet‑betalen
    Eventuele fouten in:

urenregistratie,

tariefafspraken,

opdrachtbevestigingen,

of betalingen van de inlener aan u,

zijn interne aangelegenheden tussen u en de inlener en vormen geen grond om mijn loon niet of onvolledig te betalen.

1. Wettelijke verhoging en rente
    Op grond van artikel 7:625 BW bent u bij te late of onvolledige betaling een wettelijke verhoging verschuldigd tot maximaal 50%, naast wettelijke rente.

Ingebrekestelling
Ik verzoek en voor zover nodig sommeer ik u hierbij om binnen 5 kalenderdagen na dagtekening van deze brief:

het volledige achterstallige loon over bovengenoemde periode te betalen;

een correcte loonstrook te verstrekken;

de wettelijke verhoging en wettelijke rente te voldoen;

schriftelijk te bevestigen dat u de ABU‑cao correct toepast op mijn loon.

Indien u niet binnen deze termijn betaalt, zal ik verdere stappen ondernemen, waaronder het starten van een loonvordering bij de kantonrechter. De kosten hiervan komen op grond van de wet voor uw rekening.

Ik vertrouw erop dat u deze kwestie spoedig en correct afhandelt.

Met vriendelijke groet,

[Naam werknemer]